CORFU mei 2017

Zondag 7 mei en maandag 8 mei

Na een voorspoedige vlucht vanuit Charleroi kunnen we vlot onze huurwagen ophalen en even voor 22h komen we aan in hotel Maltezos in Gouvia. Onze kamer is ruim en netjes, alleen de badkamer is wat klein. We hebben alvast een goede eerste indruk.

Maandagmorgen genieten we van een goed ontbijt. Daarna wandelen we naar het strand ongeveer 200 m van het hotel. Het is nog vroeg en nog kalm maar het oogt heel gezellig.

Naast het strand rechtover de haven liggen de ruïnes van venetiaanse scheepswerven uit de 18de eeuw. Er zijn nog steeds 15 redelijk intacte venetiaanse bogen. We slenteren terug door de hoofdstraat met de vele terrasjes en restaurants .

Daarna vertrekken we voor onze eerste uitstap op het eiland. We nemen de weg langs de kust naar het noordoosten en stoppen regelmatig voor een mooi uitzicht of een mooi kustplaatsje.

Kouloura is een bijzonder schilderachtig plaatsje met een kleine haven. Hier kunnen heel wat mooie foto's worden gemaakt.

Agios Stefanos is al even pittoresk en op de weg daar naartoe hebben we schitterende uitzichten.

We verlaten de kustweg en  hoog in de heuvels ligt het oude dorp Perithia. Dit verlaten dorp is als erfgoed geklasseerd. Het dateert uit de 14 de eeuw en veel gebouwen zijn in venetiaanse stijl. De meeste gebouwen zijn vervallen. Toch maakt het dorp indruk vanwege zijn ligging en de prachtige omgeving.

Wij rijden verder naar Agios Spyridonas, opnieuw een pareltje om te bezoeken. Er is een prachtig zandstrand met daarachter een grote lagune. Deze lagune is een beschermd natuurreservaat met watervogels en veel vissoorten.

Wij zijn meteen helemaal in de ban van de schoonheid van Corfu. Ik vermoed dat deze uitstap bijna niet kan overtroffen worden.

Dinsdag 9 mei - 22 gr.

De dag begint zwaar bewolkt maar later in de voormiddag klaart het op. Vandaag rijden we naar het noordwesten van het eiland. Via een mooie kronkelige weg bereiken we Sidari, een populair kustplaatsje. Sidari heeft een prachtig zandstrand maar is vooral bekend voor zijn “Canal d’Amour”, een inham ontstaan tussen de zandsteenrotsen. Het is een mooi stukje natuur dat vaak wordt gefotografeerd en in alle gidsen vermeld staat.

Onze volgende stop is in Afionas dat aan een kaap ligt. We maken er een wandeling via een bergpaadje naar het einde van de kaap waar twee prachtige stranden liggen enkel gescheiden door een smal strookje land.

In Angelokastro, ons volgende doel bevindt zich op een 300 m hoge rots een indrukwekkend fort uit de byzantijnse periode. Wie zich aan de steile klim waagt kan van schitterende uitzichten genieten.

Als laatste bezoeken wij het aan de westkust gelegen Paleokastritsa. Dit kustplaatsje is een paradijselijke plek gelegen rond mooie zandstranden en inhammen en is omringd door prachtige groene bergen. We brengen ook een bezoek aan het hoog op de heuvel gelegen klooster.

Woensdag 10 mei - 24 gr.

Onder een stralende zon vertrekken we naar het zuidelijk gedeelte van Corfu. Hoewel de afstanden niet groot zijn, Corfu is slechts een 60 km lang en tussen 4 en 30 km breed, heb je toch wat tijd nodig om je te verplaatsen vanwege de smalle, bochtige wegen. We wijken even af van onze route naar het zuiden om een kijkje te nemen bij het Korission meer.

Het is een beschermd natuurgebied waar veel trekvogels komen en het ligt in een rustig duinlandschap

Hierna rijden we verder naar ons einddoel: Cape Asprokavos. Hiervoor rijden we door Kávos, het laatste toeristische kustplaatsje. De lange hoofdstraat geeft een beetje een verwaarloosde indruk, maar er is een prachtig zandstrand, er zijn vele hotels en restaurantjes. Vanuit Kávos maken we een wandeling naar de ruïnes van een klooster. Het is een wandeling van 6 km heen en terug tussen de olijfgaarden en door de beboste helling.. Van hieruit kan je ook naar de verlaten stranden van deze kaap.

We vatten de terugweg aan en stoppen in Lefkimmi. Dit mooie plaatsje wordt door een kleine rivier verdeeld en oogt heel schilderachtig. Even buiten Lefkimmi liggen de zoutpannen van Alikes, waar pas sinds kort geleden de zoutwinning is gestopt. Nu is het een toevluchtsoord geworden voor veel vogels.

Moe maar vol van nieuwe indrukken keren wij terug.

Donderdag 11 mei - 22 gr.

Vandaag brengen we een bezoek aan Kerkyra (ook Corfu stad genoemd ). We beginnen ons bezoek in Kanoni. Het in het water staande kerkje dat uitkijkt op een klein eilandje is heel mooi maar een paar honderd meter verder ligt de startbaan van de luchthaven voor een groot stuk in zee. Van op een dam kan je de vliegtuigen die laag over je heen vliegen zien landen. Samen met heel veel andere vliegtuigspotters waren we daar een poosje mee zoet.

Daarna wandelen we langs de zee naar het oude Kerkyra. Vanuit de verte zien we de imposante oude burcht. In de voorstad staat een 12de eeuwse byzantijnse kerk. In de oude stad trekt de oude burcht onze aandacht met in de directe omgeving heel wat interessante gebouwen. De spianada, een parkzone gelegen tussen de oude burcht en de stad is gezellig druk met zijn vele terrasjes en winkeltjes. We hebben lang nog niet alles gezien van Kerkyra, maar zullen de rest op een andere dag doen.

Moe geslenterd keren we terug naar ons hotel.

Vrijdag 12 mei - 27 gr.

In de voormiddag brengen wij een bezoek aan het paleis van Achillion. Dit druk bezochte paleis was de zomerresidentie van de Oostenrijkse keizerin Sissi. Haar grote belangstelling voor de Griekse mythologie is overal in en rond het paleis merkbaar. In de tuinen zijn veel beelden uit de Griekse mythologie en niet te vergeten het grote beeld van Achilles.

We rijden dan terug naar Kerkyra. Ditmaal beginnen wij ons bezoek bij de haven en het nieuwe fort (dat niet zoveel jonger is dan het oude fort). We wandelen in de oude binnenstad met zijn smalle straatjes en vele winkeltjes en vooral zeer veel toeristen. Er liggen immers een paar cruiseschepen in de haven. De vele mooie gebouwen, de Griekse orthodoxe kerken, er is veel te zien. Onze namiddag is goed gevuld.

Zaterdag 13 mei - 27 gr.

We rijden in de voormiddag naar de top van de berg Pantokrator die met zijn 907m de hoogste berg is van Corfu. De rit gaat langs een smalle weg vol haarspeldbochten. Boven op de top heb je prachtige uitzichten, alleen jammer dat het niet echt helder weer is. Op de top staat een klooster uit de 14 de eeuw. Midden op de binnenkoer staat een gigantische zendmast. De roestige poten van de mast staan wijdbeens over de binnenkoer, echt een bizarre aanblik.

De rest van de dag verpozen we aan het strand van Gouvia.

Zondag 14 mei - 27 gr.

Het is onze laatste dag. We checken uit in ons hotel en nemen afscheid van de vriendelijke eigenaar. We rijden naar Kerkyra waar we eerst een bezoek brengen aan de oude burcht, een van de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad, Daarna genieten we van een heerlijke lunch op een terrasje en kuieren we door de vele winkelstraatjes.

Tegen de avond rijden we naar de luchthaven en leveren de huurwagen in met 530 km meer op de teller. Rond 21 h vertrekt onze vlucht naar huis.