FRANKRIJK augustus 2020

Zondag 16 augustus, maandag 17 augustus

We vertrekken 16 augustus richting Frankrijk. Zondag is het rustig rijden en tegen 15 uur staan we op een camping in Beaulieu sur Loire. We brengen nog even een bezoekje aan Briare waar het Briare kanaal heel veel volk trekt. Het is een mooie tussenstop in onze reis.

Maandag rijden we verder. Ditmaal zijn we niet zonder problemen. We stellen vast dat er een wiel van de caravan warm loopt. De eerste garage waar we stoppen kan ons niet helpen. De tweede garage bekijkt het wel maar het probleem ligt niet aan de remmen en ook zij kunnen niet helpen.

We bellen onze pechverzekering die ons naar een volgende garage stuurt. Maar daar zijn ze volbeboekt en hebben geen tijd. De verzekering stuur ons dan naar nog een andere garage waar ze wel het wiel afnemen en alles bekijken maar eigenlijk geen defect kunnen vinden. Wel worden de remmen wat minder scherp afgesteld. Ondetussen is het middag en we moeten nog 300 km. We rijden voorzichtig verder en houden regelmatig halt. We zijn opgelucht als we in St. Julien de Lampon aan de Dordogne aankomen en ons op camping Mun. Le Bourniou kunnen installeren.

Dinsdag 18 augustus.

In de voormiddag bellen wij naar onze caravandealer om over ons probleem te praten. Daar worden wij gerustgesteld dat er niets ernstigs aan de hand is. Wel wordt ons aangeraden het goed in de gaten te houden en geen al te lange afstanden na elkaar te rijden. Bij thuiskomst kan het zaakje dan grondig gecontroleerd worden.

Wij blijven in ieder geval een kleine week op deze camping.

Deze namiddag doen we al een uitstap met de auto langs enkele kastelen en mooie dorpjes. Wij rijden neerst naar Carsac en dan naar het kasteel van Montfort. In Vitrac is er langs de Dordogne veel volk op de oevers en in de kleurige kajaks op het water. In het prachte plaatsje Domme is het zo druk dat we onze mondmaskers moeten dragen om door de straatjes te flaneren. Onze volgende stop is La Roque Gageac gerangschikt onder de mooiste dorpen van Frankrijk. Het smalle dorp ligt tegen de rotsen en kijkt uit over de Dordogne. Ook hier zijn er heel veel toeristen.

Op de terugweg zien we nog een paar mooie kastelen.

Woensdag 19 augustus

Een mooie wandeling langs de rivier is onze hoofdbezigheid in de voormiddag. En na de middag rijden wij naar nog enkele mooie dorpjes o.a.Cazanac, Belves en het mooie langs de rivier gelegen Limeuil.

Donderdag 20 augustus

Het was gisteren al bloedheet en vandaag wordt het maar liefst 37 gr. We wandelen vanaf de camping naar de markt in St. Julien-de-Lampon. Het is maar een kleine markt en we zijn dan ook vlug terug. Opnieuw gaan we na de middag op uitstap want het is veel te warm op de camping. Via St. Cyprien rijden we naar de Grotte du Sorcier in St. Cirq. Vroeger werden veel woningen tegen een rotsholte of grot gebouwd. In deze grotten zijn veel prehistorische tekeningen aangetroffen. Het is een beetje een omgeving als in een sprookjesverhaal. Wij vonden het heel speciaal. Enkele km verder komen we bij La Grotte du Grand Roc waar ook hier de woningen tegen en half onder de rots zijn gebouwd en bij het Maison Forte de Reignac, dit laatste is een kasteel in de rots gebouwd. Nog even verder ligt La Roque de St. Christophe een uitgestrekte rotswand met verschillende rotswoningen. We hebben weer bijzondere dingen gezien vandaag.

Vrijdag 21 augustus

Vandaag brengen wij een bezoek aan Rocamadour, een zeer druk bezochte bedevaartsplaats. De rit er naartoe voert ons door een mooi landschap Het dorp is gebouwd op een rots die uitkijkt over een diepe ravijn. Helemaal bovenaan ligt een burcht met een kerk en kapellen. Het is er werkelijk heel druk en we zijn verplicht een mondmasker te dragen. Na ons bezoek rijden we naar boven om er op een terrasje te lunchen en daarna gaan we terug naar de camping.

Zaterdag 22 augustus

Wij gaan vandaag naar Sarlat. Toevallig is het vandaag marktdag in Sarlat en het is er dan ook superdruk en niet erg coronaveilig. Wij lunchen op een terrasje waar de tafeltjes ver uit elkaar staan en keren dan terug naar de camping.

Zondag 23 augustus

Wij verhuizen naar de Ardêche. Het is ca 360 km rijden en rond 15 h komen we aan in Vallon-Pont-d'Arc op camping International.

Maandag 24 augustus en dinsdag 25 augustus

We houden het rustig en gaan maandagmorgen kijken aan de mooie Pont d'Arc naar de vele kajakken en kano's die er langs komen. Omdat het water van de rivier niet al te hoog staat passeren ze vrij vlot, slechts enkelen komen vast te zitten.

Onze camping ligt langs de rivier en daar is over gans de breedte een waterval van ca 1,5 m. Om de kano's deze hoogte te laten overbruggen is een soort glijbaan gemaakt waardoor de kano's naar beneden glijden. Dolle pret op het water en leuk om naar te kijken.

Dinsdagmorgen wandelen wij naar Vallon-Pont-d'Arc, een leuk plaatsje met winkeltjes en terrasjes en voor de rest gaan we weer bij de rivier zitten.

Woensdag 26 augustus

Het wordt vandaag een daguitstap met de auto door de Gorges de l'Ardêche. We houden regelmatig halt bij een prachtig uitkijkpunt waar we een overzicht hebben over de rivier in het ruige landschap.

Rond de middag zijn we in Sauze. Daar is een heel mooi rotsstrand langs de rivier en hier komen later ook de kajaks toe die ca 35 km van de rivier hebben afgevaren.

Dan rijden we verder naar Aiguèze en dan naar Chartreuse de Valbonne waar een gigantisch kloostercomplex is. Het werd in de 17e en 18e eeuw gebouwd door Kartuizermonniken die er tot 1901 woonden. Het is een imposant gebouw, maar het bezoek aan het klooster valt tegen en is zijn ingangsgeld niet waard. De ruimtes die wij bezoeken zijn ongemeubeld en kaal, de lange kloostergangen zien er vewaarloosd uit.

Onze laatste bezoek is aan "les cascades de Sautadet" waar watetervallen en stroomversnellingen van de Cèze zich een weg banen rond en door grillige rotsformaties en uitgesleten rotsholtes.

Jongeren proberen elkaar en de toeschouwers te imponeren door vanaf de rotsen in het water van de Cèze te springen, dat op sommige plekken een meter of twintig lager ligt. Gevaarlijk, dat is het zeker. In de afgelopen jaren zijn er met enige regelmaat mensen verdronken in de cascades. Overal staan nochtans waarschuwingsborden. Maar in zijn geheel is het een mooi natuurfenomeen.

Donderdag 27 augustus

Na een rustige voormiddag rijden we in de namiddag naar Ruoms en daana naar Labeume, beide schilderachtige dorpjes. Op de terugweg ontdekken we nog en heel mooi plaatsje: Berrias-et-Casteljau

Vrijdag 28 augustus en zaterdag 29 augustus

Vrijdag regent het bijna de hele dag en we kunnen echt niets doen. Ook zaterdagvoorùiddag hebben we nog regen. Nade middag kunnen we dan toch nog een mooie wandeling maken vanaf de camping.

Zondag 30 augustus

Na de middag rijden we naar Rochecolombe waar een van de mooiste watervallen van de regio zou zijn. Helaas voor ons een waterval zonder water. We kregen ook opnieuw regen. Dat werd een kort uitstapje.

Morgen vertrekken we naar huis.