Frankrijk juni 2020 - Moustiers-Ste-Marie

Sedert 17 maart was het onmogelijk te reizen vanwege de corona pandemie. En eindelijk worden in de meeste landen de beschermingsmaatregelen versoepeld en gaan de meeste grenzen terug open op 15 juni. Winkels, hotels en horeca waren al een paar weken terug open. Social distance en mondmaskers waar nodig zijn wel nog steeds de boodschap.

Wij vertrekken 16 juni naar Moustiers-Sainte-Marie. We overnachten in Pont-d'Ain om op 17 juni in Moustiers-Sainte-Marie aan te komen op camping St. Jean. De camping is pas open sedert 6 juni en is amper voor 10 - 15% bezet.

Donderdag 18 juni

De camping ligt op 700 m van het dorpje. Via een nogal steil klimmende weg komen we in het kleine schilderachtige plaatsje. De smalle straatjes met leuke terrasjes en winkeltjes, voornamelijk aardewerk en keramiek, zijn leuk om even rond te kuieren.

Midden tussen de hoge rotsen boven het dorp ligt een kapel die enkel te voet is te bereiken middels een geplaveide helling met 262 treden. Wij wagen ons aan de steile klim en eenmaal boven hebben we een prachtig zicht op het dorp en de vallei.

In de namiddag rijden wij met de auto naar Puimoisson een nabijgelegen dorp. Dit kleine dorp is omringd door bloemenvelden, hoofdzakelijk lavendelvelden die nu net in bloei staan maar ook nog bloemen die een lila/roze kleur hebben. Het vraagt wat opzoeking maar het gaat hier om de salvia sclarea of scarlei salie. Deze bloemen en bladeren hebben vooral geneeskrachtige eigenschappen en de etherische olien ervan wordt vooral gebruikt bij aromatherapie en in fijne parfumerie..

Heel mooi en overal is is de lucht doordrongen van de lavendelgeur.

Vrijdag 19 juni

Op deze prachtige zonnige dag gaan we eerst boodschappen doen en in de namiddag maken wij een wandeling op de heuvelflank boven Moustiers. Wij hebben er prachtige uitzichten op het meer van St. Croix.

Zaterdag 20 juni

Vandaag doen we een daguitstap met de auto naar de Gorges du Verdon, De gorges zijn een diepe kloof waardoor de Verdon zich kronkelt. De smalle doorgang met soms rotswanden van wel 700 m is heel indrukwekkend. De kloof is ca. 25 km, maar om met de auto de Gorges te verkennen is het wel 120 km rijden. Vertrekkend vanuit Moustiers rijden we eerst langs de noordkant van de kloof via "la route des Crêtes" tot in Castellane. Onderweg hebben we fantastische uitzichten en we stoppen regelmatig om een foto te maken.

Tegen de middag zijn we aan Point Sublime. Hier is ook het eindpunt van de bekende wandeling door de kloof: "Sentier Martel". We parkeren de auto en dalen af tot aan de rivier. We picknicken op de rotsen aan de oever. Het is een flinke klim terug naar de auto.

We rijden verder naar Castellane en brengen een bezoekje aan dit prachtige plaatsje waar hoog op een rotspiek een kapel staat: de Notre Dame du Roc. Wat ons opviel in Castellane: veel van de platanen waren met kleurrijke handwerken omwikkeld. Dit is het resultaat van een gemeentelijk brei-en haakproject en in mei werden de meer dan duizend stukken wol rond de platanen gewikkeld.

We nemen de zuidelijke route terug naar Moustiers langs de prachtige dorpen Tregance en Aiguines, met wederom prachtige vergezichten.

We hebben genoten vandaag van deze uitstap in een fabelachtige natuur.

Zondag 21 juni

We maken in de voormiddag opnieuw een wandeling naar Moustiers-Sainte-Marie. Aan de westkant van het plaatsje is nog een overblijfsel van een verdedigingsmuur met toegangspoort en even verder is een een waterval en een mooi romeins bruggetje. De wandeling loopt dan verder langs de heuvelflank maar wij keren terug. De rest van de dag blijven we rustig op de camping.

Maandag 22 juni

Onze daguitstap van vandaag begint met een bezoek aan de markt van Forcalquier. Er is heel veel volk en er wordt weinig aandacht besteedt aan de Coronaregel van social distance. Dan rijden wij naar Manosque. We wandelen door de mooie stadspoort naar de oude binnenstad met mooie charmante pleintjes met oude platanen en met fonteinen en caféterrasjes, met smalle steegjes en oude huizen. Hierna rijden wij door het mooie landschap terug naar de camping.

Dinsdag 23 juni

Wj rijden in de namiddag met de auto naar St. Croix. Het is mooi gelegen aan het meer. Je kan er onder de bomen aan het meer zonnebaden en zwemmen in het meer. Er zijn pedalo's te huur. Een mooie plaats om even te chillen. We rijden nog even verder naar Artignosc een klein authentiek dorpje met een oude wasplaats en een fontein.

En onderweg genieten we weer van de geurende lavendelvelden en de salie velden.

Woensdag 24 juni

Het is wandeldag vandaag. Er wordt erg warm weer voorspeld, meer dan 30 graden. Daarom vertrekken wij in de vroege voormiddag vanaf de camping voor een wandeling naar het meer van St. Croix. De wandeling voert ons door de velden naar een klein meer met op de achtergrond de bergen en dan door een stukje bos tot aan het meer. We nemen dezelfde weg terug. We hebben 11 km gestapt en zijn tegen 12 h terug op de camping.

Donderdag 25 juni

De daguitstap van vandaag gaat eerst naar Quinson, dit ligt ook aan de Verdon, maar dan de benedenloop. Van daaruit gaat het verder naar Esparron de Verdon. Er is een openlucht museum waar prehistorische woningen zijn nagebouwd. Het kasteel op de heuvel is een blikvanger en er is een mooi haventje. In Greoux les Bains gaan we op een coronaveilig terrasje van een kleine bistro lunchen en dan rijden we nog naar Vinon. Daarna keren we terug.

Vrijdag 26 juni

In de voormiddag wandelen we naar de markt in Moustiers en in de namiddag rijden wij naar Bauduen een mooie badplaats aan het meer van St. Croix.

Wij rijden nog naar Moissac Bellevue waar hoog op de rotsen een kapel uit de 11de eeuw staat en in het volgende dorp Régusse waar nog enkele windmolens uit de dertiende eeuw staan.

En zo was de hete dag (32 gr;) weer goed gevuld.

Zaterdag en zondag 27 en 28 juni

Zaterdagmorgen gaan we naar de markt in Riez en doen er ook boodschappen. In de namiddag en gaan we verpozen aan de Lac de St. Croix. Het is er veel drukker dan tijdens de weekdagen.

Zondagvoormiddag doen we een wandeling in de omgeving en in de namiddag genieten we opnieuw aan het meer.

Maandag 29 juni

Na opnieuw een wandeling in de omgeving maken we ons stilaan klaar om terug naar huis te gaan.

Morgen vertrekken we om woensdag terug thuis te komen.