Frankrijk, Azurenkust, september 2018

Maandag 3/9 tot vrijdag 7/9

Onze eerste dagen op camping La Plage d'Argens in St. Aygulf verlopen heel rustig.

Maandagavond zijn we hier aangekomen. Het is de derde keer dat we op deze camping verblijven. De laatste keer was in mei 2016.

Dinsdag zijn we naar het strand gewandeld dat op ca. 500 m van de camping ligt. Het is er wel een beetje veranderd. Een groot stuk strand bij de rivier is verdwenen. De kite surfers die vanaf dit strand vertrokken zitten nu aan de andere kant van de rivier. Rechts is er het naaktstrand dat zoals altijd druk bezet is en dan nog verder loopt het strand door tot St. Aygulf. Er zijn ook enkele mooie strandbars.

Woensdag trekken we naar de markt in Fréjus en in de namiddag opnieuw naar het strand.

Donderdag maken we een daguitstap naar Saint Tropez. Het is file rijden langs de drukke kustweg.

Saint Tropez is nog steeds het trefpunt voor de beau monde en de kunstenaars. Er liggen prachtige luxueuze jachten in de haven en langs de kaai zitten de kunstschilders en portret tekenaars. Er zijn vele drukbezette terrasjes en restaurants ook in de binnenstad. We blijven er lunchen in een blijkbaar erg populair restaurant want men staat er letterlijk aan te schuiven van zodra er een tafeltje vrij is.

Daarna rijden wij naar het schilderachtige Port Grimaud. Dit stadje wordt wel eens een klein Venetie genoemd vanwege de vele kanalen en bruggetjes. Aan de kades liggen ook hier mooie jachten. Ondertussen heeft de blauwe lucht plaats gemaakt voor donkere onweerswolken en in de verte horen we de donder al.

We keren terug en onderweg, opnieuw één lange file, barst het onweer los met donder, bliksem en felle regen, zelfs hagel. Maar we hebben het mooiste gezien, de dag kan niet meer stuk.

Vrijdagmorgen stappen we naar St. Aygulf naar de markt. Heen en terug zijn dat meer dan 7 km.

In de namiddag verpozen wij bij het zwembad en in de jacuzzi.

Zaterdag 8/9

Boodschappen doen en wandelen langs het mooie drukbezochte strand zijn zaterdag onze voornaamste bezigheden.

Zondag 9/9

Zondag is er in St. Aygulf "la fête de l'omelette géante". We hebben dit feest al eens eerder meegemaakt en ook nu stappen we de 3 km naar St. Aygulf waar met meer dan 14000 eieren een reuzenomelet wordt gebakken. De eieren worden gebroken en in grote metalen kannen gedaan waar ze gemixt worden met kruiden. In een pan van 4 m diameter boven een open vuur wordt eerst olie gegoten (15 l) en dan de eiermix. Met roeispanen worden de eieren geroerd tot ze klaar zijn. Het is een heel spektakel en er zijn dan ook een paar duizend toeschouwers. De omelet wordt met brood onder de toeschouwers verdeeld. Een leuke jaarlijks weerkerende traditie.

Maandag 10/9

Vandaag gaan we een kijkje nemen bij de gebroken dam van Malpasset. De 102 m hoge dam die in 1954 in gebruik werd genomen begaf in 1959 en stortte volledig in. De ramp die werd veroorzaakt door een geologische breuk vlak bij de dam en een toegenomen belasting van de dam door overvloedige regen, kostte aan 425 mensen het leven en richtte ook heel veel materiele schade aan. Via een wandeling waar nog overal de sporen van de verwoesting te zien zijn, o.a. gigantische stukken van de muur die door de vloedgolf zijn meegesleurd, komen wij bij de restanten van de dam. Een mooie wandeling maar met een schrijnend verhaal.

Op de terugweg nemen we nog een kijkje bij de "Mosquée Soedanese" in Frèjus. Deze moskee werd gebouwd tussen 1920 en 1930 ten behoeve van de senegalese militairen.

Dinsdag 11/9 tot donderdag 13/9

Het blijven zonnige relax dagen. Dinsdag maken we een flinke wandeling langs het kustpad in St. Aygulf en woensdag is onze wandeling langs de promenade in Fréjus. Donderdag gaan boodschappen doen en verder zalig niks doen.

Vrijdag 14/9 tot dinsdag 18/9

Even naar het strand en even aan het zwembad vertoeven, zo kabbelen de dagen verder.

Op zaterdag maken wij de wandeling in het natuurgebied "les étangs de Villepey. Deze wandeling begint rechtover de camping. en voert door een moerassig natuurgebied.

Maandag brengen wij een bezoek aan St. Rafaël en blijven er ook lunchen.

Dinsdag is opruimdag want woensdag vertrekken wij naar huis.