KROATIE 2019

Zaterdag 24 aug. tot woensdag 28 aug.

Zaterdag zijn we vertrokken naar Kroatië, Istrie en zondagnamiddag zijn we aangekomen op camping Polari in Rovinj. Het was even aanschuiven want er stonden zeker een tiental caravans en campers voor ons die een plaatsje wilden op deze camping. Bij de receptie vertelde men ons dat het moeilijk zou worden vandaag een plaats te vinden. Maar we hadden geluk en vonden een mooie plaats niet ver van het water.

Het is een erg mooie camping, mooi gelegen langs het water, erg groot, dat wel, maar alles is zo goed aangelegd en verzorgd en alle faciliteiten zijn aanwezig. Er is een mooi rotsstrand dat zich over een paar km uitstrekt en overal zijn groene ligweides met bomen. Er zijn een drietal zwembaden, een aantal mooie lounge-bars en restaurants, een winkel, een fruithandel en een bakker

Maandag en dinsdag genieten we aan het strand

Woensdag wandelen we langs het strandpad naar Rovinj, dit is ca. 9 km. De wandeling verveelt geen minuut. We komen langs kleine strandjes en mooie inhammen en regelmatig is er een kleine bar om een rustpauze te nemen. Tegen de middag komen we aan in Rovinj waar we lunchen op een terras aan zee. Daarna wandelen we door dit prachtige plaatsje en nemen dan de bus terug naar de camping.

Donderdag 29 augustus en vrijdag 30 augustus

Het zijn warme dagen met temperaturen boven de 30 gr. en wij doen erg weinig. We wandelen langs het strand pad in tegenovergestelde richting en genieten van de mooie natuur en de zon.

Vrijdagavond maken wij bij zonsondergang een boottochtje. De boot vaart tussen de kleine eilandjes door op zoek naar dolfijnen. Zo zijn er nog meer boten die als toeristische attractie dolfijnen spotten. Een fraai uitzicht tegen de ondergaande zon. We hebben ook echt dolfijnen gezien en dat was erg leuk.

Zaterdag 31 augustus

Na opnieuw een rustige dag aan het strand vertrekken we rond 18h met de auto naar Rovinj. Daar is er vanavond groot feest. Er is heel veel volk. We gaan eerst ergens eten. Alle terrasjes zijn druk bezet maar we vinden een mooi plaatsje langs het water. Na het eten slenteren we langs de haven. Het is ondertussen donker. Op bepaalde plaatsen staan er podia waar een orkestje speelt, er is straat animatie en op een pleintje is er een optreden van een dansgroep. Er zijn werkelijk duizenden mensen! Om 23h is er een prachtig en spectaculair vuurwerk. Na het vuurwerk gaan we terug nog nagenietend van een mooie avond.

Zondag 1 september en maandag 2 september

Zondag is een rustdag en maandag maken we een daguitstap. We rijden naar Pula bekend om zijn nog goed bewaard Romeins amfitheater uit de 1ste eeuw, de tempel van Augustus, de triomfboog en de tweelingpoort

Daarna rijden wij naar Fazana, een kustplaatsje en voormalig vissersdorp. Heel schilderachtig en prachtig gelegen, Fazana heeft erg mooie restaurantjes met leuke terrasjes. Misschien komen we hier nog eens terug om te lunchen.

Dinsdag 5 september en woensdag 4 september

Dinsdag waag ik mij aan een kappersbezoek bij een plaatselijke kapster voor een knipbeurt en ik ben heel tevreden met het resultaat. Woensdag doen we opnieuw de wandeling naar Rovinj net als vorige week en daarmee is onze dag goed gevuld.

Donderdag 5 september en vrijdag 6 september

Rustig kabbelen de dagen voorbij. We doen boodschappen, gaan zwemmen en vrijdag gaan we lunchen in Fazana. Vrijdagnamiddag krijgen we regen en kunnen we niet veel doen.

Morgen verhuizen wij naar het eiland Krk.

Zaterdag 7 september en zondag 8 september

Tegen de middag zijn we aangekomen op camping Njivice op het eiland Krk, een verzorgde aan zee gelegen camping. De camping ligt in een eikenbos en heeft mooie stranden. Een wandelpad langs de zee voert naar het dorpje Njivice. Er zijn veel lounge-bars en gezellige restaurantjes en terrasjes.

Zondag is er helaas regen en de temperatuur is gedaald naar 21 gr.

Maandag 9 september en dinsdag 10 september

Maandag rijden wij in de namiddag naar het stadje Krk, het toeristische centrum van het eiland. Het is een charmante, drukbezochte kustplaats met een mooie haven, een gezellige promenade. De oude stadskern is ommuurd en volledig verkeersvrij. Je komt in de smalle straatjes via een van de vier toegangspoorten. Op de terugweg kunnen we vanaf de weg een blik werpen op het eilandje Kosjun, een piepklein eilandje. Er staat alleen een klooster dat bewoond is door franciscaner monniken.

Dinsdag doen we in de namiddag opnieuw een uitstap naar Stara Baska en Baska.

Strara Baska ligt in het zuiden van het eiland Krk, een klein visserdorp midden in een ongerepte natuur. In de omgeving zijn prachtige kiezelstranden die je via een pad kunt bereiken. Een paradijsje voor wie ver van de drukte van zon en zee wil genieten.

Baska zelf, een geliefde badplaats, is vooral bekend om haar lange kiezelstrand Vela Plaza van maar liefst 1800 meter.

Langs het strand zijn er winkeltjes, restaurants en bars in overvloed.

Tot slot bezoeken we Vrbnik een schilderachtig dorp gelegen op een rots. Hier is er nog een authentieke haven en er is zelfs een geheim strandje dat je via een kleine doorgang door de rotsen kunt bereiken.

Vandaag waren wij bijzonder onder de indruk van de vrij onbedorven schoonheid en de charme van het eiland Krk.

's Avonds is er in Njivice een optreden van dans-en folklore groepen. Onze camping ligt slechts op 10 min. wandelen van het dorp. We gaan kijken en genieten.

Woensdag 11 september en donderdag 12 september

In Soline werd vroeger aan zoutgewinning gedaan. Nu is er nog de lange stenen aanlegsteiger en de modderbaden. De modder zou een geneeskrachtige werking hebben. Veel mensen smeren zich dan ook van kop tot teen in met de zwarte modder, een hilarisch zicht.

Verder doen we niet veel meer. We maken ons klaar om vrijdag naar huis te vertrekken.

Als alles goed gaat zijn we zaterdag 14 september thuis.