SPANJE 2018

Vrijdag 16 en zaterdag 17 maart

Wij zijn op weg naar Spanje, op zoek naar de zon. Vrijdagavond overnachten we in Gien.

Zaterdag rijden we verder. We waren van plan om in het skigebied Le Lioran een paar nachten te blijven zodat Alain een dagje kon skiën. Maar de weersvooruitzichten voor dat gebied waren zo somber dat we in de loop van de dag ons plan wijzigden. Wij zijn dus doorgereden tot in Segian dicht bij de Spaanse grens. Het is koud en het regent.

Zondag 18 maart

Wij zijn opnieuw onderweg richting Motril. Kort na de middag hebben bij een nare ervaring.

Een auto steekt ons al toeterend voorbij en roept dat wij "problems" hebben. Hij stopt op een brede pechstrook. Wij stoppen eveneens. Wat achterdochtig draai ik mijn raam open. Drie mannen stappen uit en roepen "problems, fire!" en wijzen naar de achterkant van de caravan. Ik stap uit en ga kijken. Mijn man stapt eveneens uit en sluit de deuren van de auto. Wij zien niets abnormaals terwijl de mannen druk pratend proberen uit te leggen wat ze gezien hebben. Eentje gaat er aan het ventiel van het wiel van de caravan morrelen. Mijn man is erbij en ik ga terug naar voren naar de auto en zie aan de passagierszijde de deur open. Het alarm van de auto gaat af en een vierde man is in de voetruimte waar mijn handtas staat aan het graaien. Ik grijp de man bij zijn vest en trek hem uit de auto. Meteen zie ik ook het tasje van mijn man op de grond liggen (tasje dat normaal op de achterbank ligt). Ook mijn man komt naar voren gelopen. De mannen maken zich uit de voeten en rijden weg. Ik vermoed het ergste en stap in en kijk onmiddellijk in mijn tas. Ik moet net op tijd gekomen zijn want er was niets weg, maar het scheelde niet veel. Doordat mijn raam nog openstond kon de dief de auto van binnenuit openen, maar hij moet wel geschrokken zijn van het alarm. Als zij de tassen hadden meegenomen hadden wij niets meer gehad: geen geld, geen bankkaarten, geen passen, geen gsm om iemand op te bellen...

Het is goed afgelopen dus, maar ik zat wel te trillen in de auto.

Maandag 19 maart en dinsdag 20 maart

Wij bereiken rond de middag Motril. Het laatste stuk van onze rit voert langs de kust door een bergachtig landschap dat helaas helemaal ontsiert is door werkelijk overal plastieken serres. Ze staan er op ieder mogelijk plaatsje van op de bergwand tot aan de kust.

We plaatsen ons op camping Playa de Poniente, een nette camping vlak aan zee gelegen.

Tegen de avond is er hevige wind en krijgen we felle regen.

Dinsdag is het fris en er is nog steeds veel wind. We doen boodschappen en gaan ook wandelen langs het strand. Er is nog maar weinig toeristische activiteit, alles is rustig,

Woensdag 21 maart

We doen een uitstap met de auto in Las Alpujarras. Dit is een bergachtige streek aan de zuidkant van de Sierra Nevada. Wij rijden door een ongerept berglandschap met op de achtergrond de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada. Hier en daar zijn er dorpen met witte huisjes met platte daken, typisch voor de streek.

Wij stoppen in enkele ervan o.a. Capileira het hoogst gelegen dorp op 1450 m.

Trevelez is een dorp dat vooral bekend is voor zijn hamdrogerijen. Door de hoge ligging en de bergwind worden de hammen op een natuurlijke manier gedroogd.

In Velez de Benaudalla is het "Castillo" de blikvanger.

In die hoog gelegen dorpen is het koud, het is er amper 4 gr.

Op de camping is het gelukkig wat warmer en halen we 14 gr. Dit is eigenlijk te koud voor de tijd van het jaar.

Donderdag 22 maart

Onze camping ligt slechts op 90 km van de Sierra Nevada, Daar ligt op 2100 m het skidoord Pradollano. Daar kan nu nog volop worden geskied. Dus kan Alain toch nog een dagje gaan skiën. Het is een mooie zonnige dag. In Pradollano is het -2 gr. maar we gaan met de cabinelift nog hoger. Het is een mooi en heel druk bezocht skigebied. Er zijn verschillende groene en blauwe pistes. Bovendien kan Alain als seniorplus (dit is voor personen meer dan 70 jaar) gratis skiën. Het wordt een leuke dag, we gaan van de zee naar de sneeuw op meer dan 2000 m in anderhalf uur. Ik ga met de cabinelift mee naar boven en kan dus mee genieten van het besneeuwde berglandschap. En Alain is blij dat hij toch nog eens op de latten glijden kon.

Vrijdag 23 maart

Vandaag gaan we een paar plaatsjes bezoeken die volgens onze gids de moeite waard zijn. We rijden naar Nerja. Nerja is een mooie kuststad met een verkeersvrij winkelcentrum. Nerja heeft prachtige rotsstranden. Vanop de op een 23 m hoge klif gebouwde promenade "el Balcon de Europa" heb je een indrukwekkend uitzicht over de kustlijn. We blijven er lunchen en rijden dan net buiten de stad om een kijkje te nemen bij de aquaduct del Aguile (eagle aquaduct). De aquaduct is gebouwd in de 19de eeuw en wordt beschouwd als een juweel van de spaanse architectuur.

Daarna rijden we naar Frigiliana. Het schilderachtige witte dorp ligt op een heuvel en is een goed bewaard gebleven plaatsje met smalle geplaveide straatjes. In het hele dorp kan je overal een glimp opvangen van het schitterende omgevende landschap. Het is dan ook een echte toeristische trekpleister. Daarna rijden we terug.

Zaterdag 24 maart

We hadden veel regen vannacht en er is nog steeds een felle koude wind. De dagtemperaturen zijn rond de 16 gr. Het zou wel wat warmer mogen zijn. We blijven in de voormiddag op de camping en na de middag brengen we een bezoek aan twee naburige kustplaatsen. Eerst bezoeken we Almunecar een grote kustplaats met mooie stranden en een mooie promenade. De voornaamste bezienswaardigheden zijn het Castillo de San Miguel, het botanical parque en de overblijfselen van een aquaduct.

Daarna gaan we naar Salobrena, Het oude gedeelte van het dorp ligt op een rotsheuvel. Het zijn witte huisjes en de steile smalle straatjes leiden naar de Moorse burcht helemaal bovenaan. Onderaan de rotsheuvel ligt een vlak gedeelte waar de recentere toeristenverblijven zijn gebouwd. Er is een lange wandelpromenade langs het strand. Hiermee zijn onze bezoekjes afgerond en is het tijd voor een aperitiefje.

Zondag 25 en maandag 26 maart

We blijven zondag de hele dag op de camping.

Maandag verhuizen we naar Camping Los Escullos in Los Escullos/San Jose. De verplaatsing is slechts 150 km en tegen de middag zijn we reeds geïnstalleerd. Onderweg zien we weer heel veel plastiek serres die het landschap ontsieren.

De camping ligt in het natuurgebied van Cabo de Gata. Hier is de natuur beschermd en ongerept. Vandaag is het hier een zonnige dag met 19 gr. en de omgeving is erg mooi. We plannen om hier een week te blijven en enkele uitstappen te doen in het natuurgebied.

In de namiddag wandelen we via een pad door het rotsachtige landschap naar de zee die op 1 km van de camping ligt. We komen bij een mooi rotstrand en er staat een oude militaire vesting.

Daarna gaan we in San Jose boodschappen doen.

Dinsdag 27 maart.

Het is opnieuw een mooie zonnige dag. Na de middag doen doen we een ritje met de auto langs verschillende playas. Het is een fantastisch mooie en ongerept natuur hier. De "semana santa" is begonnen en er zijn wel wat bezoekers op pad.

We bezoeken het kleine kustplaatsje La Isleta met zijn mooie stranden en kleine vissershaven en rijden dan verder naar het strand van Playazo waar opnieuw een castillo (oude militaire vesting) uitkijkt over zee. Onderweg zagen we ook de overblijfselen van uitkijktorens.

Woensdag 28 maart

Net als gisteren gaan we na de middag op stap. We rijden door het ongerepte natuurgebied van Cabo de Gata. Net buiten Rodalquilar houden we halt bij de ruines van een goudmijn. In de eerste helft van de 20ste eeuw heerste hier een ware goudkoorts. Hier in de omgeving zijn enkele verlaten goudmijnen. Tot +- 1967 leefden in Rodalqular ca. 1400 mensen. Nu telt de bevolking minder dan 100 mensen. Als we verder rijden zien we bij Fernan Perez de overblijfselen van een aquaduct.

In Cortiljo del Fraile ligt de ruine van een oude grote boerderij. Deze locatie werd als filmset gebruikt voor de gekende western "The good, the bad and the ugly"

We rijden verder langs de kust langs de "Salinas", de zoutmeren waar aan zoutwinning wordt gedaan. Ze zijn ook de natuurlijke habitat van veel verschillende trekvogels o.a. roze flamingo's.

We zijn nu aan de uiterste punt van het schiereiland gekomen waar de vuurtoren staat. Naast en onder de vuurtoren ligt het Serenas rif. Prachtige stukken van het rif boven water vormen mooie rotsformaties.

We zagen veel moois vandaag en dat alles op relatief korte afstand.

Donderdag 29 maart

Vandaag maken we een daguitstap naar Fort Bravo in Tabernas. Fort Bravo is een filmstudio gebouwd in de Tabernaswoestijn en de locatie waar heel wat westerns zijn opgenomen. Er is een Amerikaanse western village en een Mexikaans dorp. Er is een houten militair fort en een indianengebied met tipi's. Via een stoffige weg langs een rivierbedding komen we aan. Met een paardenkar maken we een korte rit door de 2 dorpen. Rond 12h is er in de "saloon" een show met danseressen en een toneelstukje met cowboys, helaas alleen in het spaans maar wel vermakelijk. Om 14h30 is er een echte westernshow met paarden, een bankoverval, veel schiet-en vechtpartijen, achtervolgingen te paard, alles op een ludieke manier

Leuk om eens mee te maken.

Vrijdag 30 maart

We bezoeken Almeria waar we beginnen met een bezoek aan het Alcabaza. Het Alcabaza is een Arabisch fort en een van de belangrijkste Arabische monumenten van het land. De constructie van het grootste Arabische fort van Spanje gebeurde tussen de 10de en de 11de eeuw, Boven op de muren hebben we een geweldig uitzicht over de stad. We lunchen in Almeria en slenteren dan verder door de stad tot bij de mooie kathedraal. Het is goede vrijdag vandaag en er zijn maar weinig winkels geopend. Bovendien is er een echte stormwind. Als het dan ook nog begint te regenen keren wij terug naar de camping. We waren wel onder de indruk van het gigantische fort.

Zaterdag 31 maart en zondag 1 april

Zaterdag gaan we wandelen in het natuurgebied Cabo de Gata. We kunnen vertrekken vanaf de camping. Het is een mooie wandeling door een verlaten maar mooi landschap, met hier en daar een oude verlaten hoeve.

Zondag luieren we op de camping

Maandag 2 april tot dinsdag 10 april

Net zoals verleden jaar kiezen we als laatste verblijfplaats Benidorm. We verblijven op camping Armanello.

Onze bezigheden hier beperken zich tot wandelingen langs de mooie strandboulevard die zoals altijd vertier genoeg biedt. Ambiance verzekerd! Eens lekker gaan eten, een sangria op een terrasje, kortom gewoon genieten. Woensdag en zondag brengen we natuurlijk een bezoek aan de gigantische markt.

Zaterdag rijden we met de auto naar Calve en naar Albir. Het zijn kustplaatsjes die we al eens eerder bezochten, maar het is altijd leuk om te genieten van de sfeer.

Woensdag 11 april vertrekken wij naar huis om zaterdag thuis te komen.