SPANJE, maart - april 2019

Zaterdag 23 maart tot dinsdag 26 maart

Zaterdagmorgen zijn we vertrokken voor onze voorjaarsvakantie. Er zijn nog niet veel campings open in Frankrijk en we rijden tot 18h30 vooraleer we een camping vinden. We overnachten op camping Le Clos Auroy in Orcet, in de omgeving van Clermont Ferrand.

Zondag kunnen we heel vlot rijden en we komen in de namiddag aan in Cambrils waar we een plaatsje vinden op camping La LLosa. Het is een mooie camping en het is mooi weer en we besluiten hier een paar dagen te blijven.

De camping ligt vlak bij de zeepromenade en op 10 minuten wandelen van de haven van Cambrils. Maandag wandelen we die richting uit op de mooie promenade. Je kan helemaal tot Salou wandelen, maar dat is ons iets te ver. Toch hebben we zo een 11 km gewandeld.

Dinsdag wandelen we de andere richting uit wat onze teller weer op 8 km brengt.

Woensdag 27 maart

Woensdag vertrekken wij dan om door te rijden naar Benidorm waar we kort na de middag aankomen op camping Arinella.

Het is nog altijd heel zonnig al is er wel wat wind.

Hier willen we een tiental dagen blijven

Donderdag 28 maart tot zondag 31 maart

Donderdag en vrijdag zijn zonnige dagen en we kuieren over de promenade in Benidorm. Zoals altijd veel volk en veel te zien en te horen. Een lekkere sangria op een terrasje, gaan eten bij de Mandarin en veel wandelen, zo gaan de eerste dagen voorbij.

Zaterdag is een bewolkte en winderige dag en we gaan naar de markt in Calpe. We blijven er ook lunchen.

Zondag regent het de hele dag zonder ophouden. Het is somber en saai.

Maandag 1 april - dinsdag 2 april

Gelukkig is het weer maandag al iets beter en kunnen we weer een lange wandeling op de zeepromenade maken.

Dinsdag maken we een uitstap naar Guadalest. Dit mooie bergdorp is een toeristische trekpleister. Het kleine dorp ligt rond een kasteel, een oude moorse vesting. Van op het dorpsplein heeft men heel mooie uitzichten op het omliggend gebergte en over het stuwmeer van Guadalest.

Hierna bezoeken wij "Los fuentes del Algar" een prachtig brokje natuur met kleine heldere watervallen die door natuurlijke bronnen worden gevormd.

Als laatste houden we halt in Polop waar de 221 waterfonteintjes met drinkbaar water uit een bron op een pleintje de blikvanger zijn,

Woensdag is opnieuw een zonnige dag en marktdag in Benidorm. De grote drukbezochte markt ligt niet ver van de camping.

Donderdag houden we het rustig. Het is onze laatste dag hier.

Vrijdag 5 april tot zondag 7 april

We zijn verhuisd naar Peniscola en we staan op camping El Eden. Deze camping ligt vlak aan de zeeboulevard.

Peniscola

Het oorspronkelijke vissersdorpje Peniscola ligt op een rotsachtig schiereiland Op de punt van het schiereiland ligt een 14de eeuwse burcht.

Vanaf de camping is het ca. 1,5 km wandelen tot aan de burcht. Rond de burcht liggen schilderachtige smalle straatjes. Het was in de 15de eeuw de verblijfplaats van een paus. In het straatje bij de basiliek staat zijn standbeeld. Opmerkelijk is een huis waarvan de gevel volledig met schelpen is belegd. Het is een bijzonder charmant plaatsje met leuke terrasjes en gezellige winkeltjes, erg leuk om er eens in rond te dwalen.

Zondag maken wij een lange wandeling langs de zeeboulevard die minstens 5 km lang is

Maandag 8 april

Vandaag maken wij een daguitstap naar de delta van de Ebro. Dit zeer uitgestrekte natuurgebied, wetland, in totaal 320 km2 heeft een zeer uitgebreide fauna en flora. Rijstvelden (waarvan nu niet veel te merken is), natuur stranden, zoutpannen, duinen, vogelrijke lagunes en kleine vissersdorpen maken van dit gebied een paradijs voor natuurfreaks en vogel spotters.

Wij spotten o.a. flamingo's, eenden, reigers en nog talrijke andere watervogels. Hier en daar zien we een huisje met rieten dak, kleine gekleurde boten op de kanaaltjes en waterpartijen, een visser die in alle rust aan het vissen is.

Na de middag komen we aan in Amposta. Via een fraaie hangbrug rijden we het stadje binnen. Van op de brug hebben we zicht op het oude stadsgedeelte waaronder ook de overblijfselen van een oude bucht. Omdat we al aan de late kant zijn stappen we het eerste restaurant dat we tegenkomen binnen om er te lunchen. We zijn aangenaam verrast. De dagmenu bestaande uit voorgerecht, hoofdgerecht, dessert en koffie is superlekker. Alles is bereid met verse ingredienten en mooi gepresenteerd. Zelfs een flesje wijn is in de prijs inbegrepen.

Na onze lunch rijden we naar Tortosa. Deze stad heeft enkele zeer mooie bezienswaardigheden waaronder de indrukwekkende kathedraal, het kasteel van la Sua, dat nu gebruikt wordt als parador hotel, de botanische tuinen en het oude stadsgedeelte dat uitkijkt over de rivier.

Hierna keren we terug naar de camping.

Dinsdag 9 april

Achter de camping loopt een wandelpad door een moerassig gebied met hier en daar vlonders en uitkijkpunten. Wij zien mama eend met haar kroost zich haastig uit te voeten maken als we naderen en we zien verschillende andere watervogels. Mooie wandeling, eens iets anders!

Woensdag 10 april en donderdag 11 april

Na een rustige woensdag maken we vandaag opnieuw een daguitstap. We rijden door het mooie berglandschap naar Morella, een schilderachtig bergdorp dat op 1000 m hoogte ligt. Het plaatsje is ommuurd met op de top een oude vesting. Smalle straatjes, een gotische kerk en een klooster stralen een typisch spaanse sfeer uit. Er is ook een museum over dinosaurussen.

Hierna vervolgen we onze weg door het Nationaal park Tenença de Benifassa. Prachtige op de heuvels gelegen dorpen, vervallen boerderijtjes, een afgelegen klooster en een stuwmeer, kortom we genieten van een prachtige natuur.

Vrijdag 12 april tot zondag 14 april
De laatste dagen hier in Peniscola verlopen rustig: nog eens lekker gaan eten en veel wandelen.

Maandag vertrekken wij naar huis om tegen woensdagmiddag thuis te komen.